Petter och hans 4 getter

Petter och hans 4 getter.

I en stuga bodde Petter. Med en katt och fyra getter.

Första geten hette Röd. Den åt bara smör och bröd.

Andra geten hette Blå. Den var starkare än två.

Tredje geten hette Gul. Den var julbock varje jul.

Fjärde geten hette Vit. Han var känd för sin aptit.

Katten hette Murre svart - Tog en råtta varje kvart.

Hela dagen måste Petter valla sina fyra getter.

Röd och Blå och Gul och Vit Sprang i skogen hit och dit.

Mitt i skogen o en sten, bodde trollet Ludenben.

Ludenben var alltid arg - Alltid hungrig som en varg.

Petters getter åt han opp, Fastän Petter ropa "Stopp!"

Så här börjar Petter och hans 4 getter men hur det går sen får du läsa själv. Jag har en väldigt speciell relation till denna saga/bok. Det är en underbar bok som alla borde läsa. Denna saga läste farfar ofta för mig när jag var liten och även när man blev äldre ville han gärna berätta denna. Jag undrar ibland om det var den enda som han kunde....

TACK FARFAR FÖR ALLA GÅNGER DU LÄSTE DENNA FÖR MIG!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0