Leka med vattenfärger är kul

Idag var jag med 5 stycken knoddar och lekte med vattenfärger i målarrummet. Det var lite nyfikna inför vad de skulle göra och när jag bara tog fram vattenfärger och penslar tittade de undrande på mig. Sen blev de glada för de fick två penslar var att leka med och en egen vattenburk. De skulle få blanda och exprimentera med färger helt själva. I början såg de lite fundersamma ut men efter en stund så kom de igång. De blandades färger hej vilt och de fick citronvatten och det blev grönt vatten och det var rosa och alla möjliga färger. De byttes vatten i burkarna ofta och det var roligt att få nytt vatten och se om man kunde få samma färg igen eller färgen som kompisen fick.
Innan vi plockade ihop bestämde de sig för att hälla ut allt vatten ur burkarna samtidigt och titta på de, så fem knoddar framför diskhon och ut med allt vatten. Men vi har två burkar med färg som de har sparat som de ska visa fröken imorgon.
Detta var enkelt och riktigt roligt att göra med barnen. Men de är inga änglar alltid, man får hålla ett litet öga på de. Inget farligt hände, men bla detta
* Helt plötsligt sitter en knodd och suger på en pensel
* De börjar måla på sina händer och det är inte lite färg de heller
* En knodd säger, vi sminkar oss och tar upp penseln mot ansiktet och ska börja sminka sig.

Ja barn är spontana och det kanske är det som är charmen med detta (mitt blivande) arbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0