Lucka 13, Lucia

I dag är det som sagt Lucia och det tror jag ingen har missat. Var och såg på luciafirande på förskolan imorse, men kan erkänna att så inte så mycket hörde mest. Jag stod nämligen delvis bakom hela tåget eller på sidan om. Men det jag såg var de fint och de sjöng så bra. Lagom också till de skulle gå ut genom dörrarna imorse så började det snöa lite lätt. Jätte mysigt, kunde inte bli bättre.

Började tänka tillbaka på ens egen tid då man gick lucia tåg. På dagis var ju alla lucia, stjärngossar, tärnor eller kanske en tomte. Tro det visserligen mest var lucior och stjärngossar i våra tåg eller det är iaf som jag minns. Fast det stämmer inte med de kort som jag hittade från ett luciatåg på dagis, jag tror det var -87 så jag var lite mer än 3 ½ år. Jag var grå- och rödklädd nästan som en liten tomte, men hade ingen luva men tror då inte jag var någon lucia eller tärna då.

Efter min dagistid tog slut som 6 åring så har jag bara varit med i 2 ytterligare luciatåg. Ett på scouterna och då gick jag kanske i 3an och sen ett när vi gick i 5 eller 6an i skolan. Då skulle man vara tärna och detta var på en helt annan nivå än de jag tidigare varit med i. Klart det är skillnad från dagis, annars vore väl konstigt. Nu var det bara en lucia och med levande ljus i håret och vi hade levande tärnljus. Mycket man skulle tänka på var det då, men det var det visserligen för barnen idag med. Stå och sjunga ute och hålla i ett ljus och samtidigt stå och titta på mamma/pappa och kanske syskon eller släkt som var där.

Men de skötte sig med bravur och jag har återigen fått sett ett fint luciatåg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0